Hoe zet je Instagram gidsen effectief in voor jouw bedrijf?

Isabel Monshouwer

Junior Online Marketing Consultant

14 July 2022

3 minuten reading time

Eind 2020 heeft Instagram een nieuwe functie geïntroduceerd, namelijk de Instagram gidsen, ook wel Instagram guides genoemd. Het is een functie die nog niet veel gebruikt wordt maar wel gave mogelijkheden biedt voor iedereen op de app. Daarom zetten we uiteen wat deze gidsen inhouden en natuurlijk leggen we uit hoe je ze maakt!

 

Wat houdt de Instagram gids in?

De Instagram gids geeft je de mogelijkheid om verschillende plaatsen, producten en posts te verzamelen en deze verzameling te delen met je volgers. De plaatsen, producten en posts kunnen geplaatst zijn door jouzelf óf door een andere Instagram gebruiker. De functie is dus handig wanneer een onderwerp vaker terugkomt op jouw Instagram pagina en je deze extra wil uitlichten met je eigen posts én die van anderen. Jouw volgers kunnen dan heel gemakkelijk navigeren tussen de content die zij interessant vinden.

Bron: Instagram

Welke Instagram gidsen zijn er?

Bij deze functie is het mogelijk om de onderwerpen die je wil uitlichten op te splitsen in drie verschillende thema’s, namelijk: plaatsen, producten en berichten.

Gids Plaatsen

Onder de indruk van bepaalde plaatsen? Verzamel ze in een Instagram gids en deel ze met je volgers. Dit kunnen winkels, restaurants, pretparken of andere locaties zijn. Erg interessant voor Instagram volgers die graag nieuwe plekken willen ontdekken of (bijvoorbeeld) inspiratie willen opdoen voor vakantie. Als bedrijf kun jij hier dus goed op inspelen door gidsen te maken van locaties waar jouw producten verkocht worden, die van partners van jou zijn, of die je graag onder de aandacht brengt bij je volgers.

Gids Producten

Wanneer jouw bedrijf producten verkoopt en je deze aanbiedt via Instagram kun je deze bundelen in de Instagram gids Producten. Andere Instagram gebruikers kunnen hierdoor in één oogopslag zien welke producten jij aanbiedt. Je kan dus ook gidsen maken voor een speciale categorie producten of speciale momenten (denk pasen, kerst, geboorte, etc.). Of ben je een mode bedrijf? Dan kan je ook in gidsen je collecties bundelen of voor specifieke gelegenheden een gids maken. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Gids Berichten

Post jij als ondernemer vaak over een bepaald onderwerp? Maak hiervoor dan een Instagram gids Berichten. Zo wordt deze content overzichtelijk weergegeven en kunnen je volgers alles in een oogopslag zien. Dit biedt voor het eerst de mogelijkheid om het ‘hele verhaal’ dat jij op instagram wil vertellen in één overzicht te zetten. Dit kan alles zijn van tips, stappenplannen, je persoonlijke verhaal, een productontwikkeling en nog veel meer! Leef je uit!

 

Hoe stel je de Instagram gids functie in?

Ben je enthousiast over de kansen van de Instagram gids? En wil je deze graag instellen voor je eigen Instagram pagina? Wij leggen het je uit in 10 stappen:

  1. Ga naar je eigen pagina (beter bekend als je feed).
  2. Klik rechtsboven op het plusje.
  3. Kies voor ‘gids. Dit heeft het icoontje van een krant.
  4. Kies uit de drie verschillende gidsen.
  5. Selecteer de (opgeslagen) plaatsen, producten of berichten die jij wil bundelen.
  6. Zorg voor een mooie omslag die opvalt. Dit is ook een goede plek om je merk identiteit te profileren!
  7. Geef de gids een naam die aanspreekt en omschrijft wat hij bevat. Bedenk ook een titel voor elke post.
  8. Klik op ‘volgende’ wanneer je klaar bent. (Je kan in deze stap ook nog een concept opslaan. Dus je hebt alle tijd om aan je gids te werken.)
  9. Deel de gids met je volgers in jouw Stories om bewustzijn te creëren.
  10.  Vind je gids terug op je eigen pagina onder het krant icoontje.

 

Nog meer impact maken met jouw online business?

Wil je meer weten over hoe we jouw organisatie online kunnen helpen groeien, neem dan contact met ons op! Hier kan je alles vinden over wat wij doen op het gebied van social media. Of als je liever face to face ons leert kennen dan kan je gewoon langskomen voor een praatje en een kop koffie. We ontmoeten je graag!

Klaar om te groeien?

Wij staan voor je klaar! Of je nou gewoon wil sparren, wat informatie wil inwinnen of meteen wil praten over samenwerken, wij staan voor je klaar en komen graag met je in contact.