Isabel Monshouwer
Junior Online Marketing Consultant
14 July 2022
3 minuten reading time
Eind 2020 heeft Instagram een nieuwe functie geïntroduceerd, namelijk de Instagram gidsen, ook wel Instagram guides genoemd. Het is een functie die nog niet veel gebruikt wordt maar wel gave mogelijkheden biedt voor iedereen op de app. Daarom zetten we uiteen wat deze gidsen inhouden en natuurlijk leggen we uit hoe je ze maakt!
De Instagram gids geeft je de mogelijkheid om verschillende plaatsen, producten en posts te verzamelen en deze verzameling te delen met je volgers. De plaatsen, producten en posts kunnen geplaatst zijn door jouzelf óf door een andere Instagram gebruiker. De functie is dus handig wanneer een onderwerp vaker terugkomt op jouw Instagram pagina en je deze extra wil uitlichten met je eigen posts én die van anderen. Jouw volgers kunnen dan heel gemakkelijk navigeren tussen de content die zij interessant vinden.
Bron: Instagram
Bij deze functie is het mogelijk om de onderwerpen die je wil uitlichten op te splitsen in drie verschillende thema’s, namelijk: plaatsen, producten en berichten.
Onder de indruk van bepaalde plaatsen? Verzamel ze in een Instagram gids en deel ze met je volgers. Dit kunnen winkels, restaurants, pretparken of andere locaties zijn. Erg interessant voor Instagram volgers die graag nieuwe plekken willen ontdekken of (bijvoorbeeld) inspiratie willen opdoen voor vakantie. Als bedrijf kun jij hier dus goed op inspelen door gidsen te maken van locaties waar jouw producten verkocht worden, die van partners van jou zijn, of die je graag onder de aandacht brengt bij je volgers.
Wanneer jouw bedrijf producten verkoopt en je deze aanbiedt via Instagram kun je deze bundelen in de Instagram gids Producten. Andere Instagram gebruikers kunnen hierdoor in één oogopslag zien welke producten jij aanbiedt. Je kan dus ook gidsen maken voor een speciale categorie producten of speciale momenten (denk pasen, kerst, geboorte, etc.). Of ben je een mode bedrijf? Dan kan je ook in gidsen je collecties bundelen of voor specifieke gelegenheden een gids maken. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Post jij als ondernemer vaak over een bepaald onderwerp? Maak hiervoor dan een Instagram gids Berichten. Zo wordt deze content overzichtelijk weergegeven en kunnen je volgers alles in een oogopslag zien. Dit biedt voor het eerst de mogelijkheid om het ‘hele verhaal’ dat jij op instagram wil vertellen in één overzicht te zetten. Dit kan alles zijn van tips, stappenplannen, je persoonlijke verhaal, een productontwikkeling en nog veel meer! Leef je uit!
Ben je enthousiast over de kansen van de Instagram gids? En wil je deze graag instellen voor je eigen Instagram pagina? Wij leggen het je uit in 10 stappen:
Wil je meer weten over hoe we jouw organisatie online kunnen helpen groeien, neem dan contact met ons op! Hier kan je alles vinden over wat wij doen op het gebied van social media. Of als je liever face to face ons leert kennen dan kan je gewoon langskomen voor een praatje en een kop koffie. We ontmoeten je graag!