Digital branding: hoe herkenbaarheid zorgt voor nieuwe klanten

Florien Harmsma

Senior Consultant

24 December 2021

4 minuten reading time

Klantreizen worden steeds complexer en aankopen lijken steeds vaker niet rationeel te gebeuren. Daarnaast zien we in de markt een toename van online performance en een afname van digital branding. En daar is een reden voor. Online performance is goed meetbaar en een reeds beproefde methode om een goede ROI te behalen. Dat klopt natuurlijk, maar de afname van digital branding is geen goede trend. Digital branding is namelijk dé weg naar duurzame groei.

 

Wat is (digital) branding?

Branding gaat om het vertalen van de waarden van jouw bedrijf naar een gehele identiteit, zichtbaar (bv. het logo) en onzichtbaar (bv. de manier waarop een medewerker de telefoon opneemt). Deze uitingen van jouw merk zijn jouw branding en zorgen voor de herkenbaarheid van jouw merk op de lange termijn.

Als jouw klanten jouw merk gaan herkennen dan heet dat ‘brand awareness’. Dit heeft veel voordelen:

  • Brand awareness zorgt voor een stijging van vertrouwen, klantbinding en merk- productwaarde.
  • Door brand awareness is het gemakkelijker om de markt te bereiken.
  • Brand awareness zorgt voor een unieke positie ten opzichte van de concurrentie.
  • Een hoge brand awareness zorgt voor betere (performance) marketing resultaten.

Oké, maar wat is dan het digitale element? Digital branding is bouwen aan je merk en je merkwaarden communiceren via online en digitale kanalen. Hierbij kan je denken aan: jouw website, app, social media kanalen, content, online campagnes, etc. Aangezien iedereen de hele dag online te vinden is, is digital branding onmisbaar geworden in marketing.

 

Wat is het verschil tussen digital branding en digital marketing

De termen ‘digital branding’ en ‘digital marketing’ worden vaak met elkaar verward. Wat is dan het verschil? Digital marketing zorgt onder een specifieke doelgroep voor de directe verkoop van een product of service (op korte termijn) door het gebruik overtuigingskracht. De merkwaarden van een bedrijf zijn bij digital marketing belangrijk om de goede toon en boodschap te vinden.

Branding speelt vaak in op de emoties van een bredere groep personen waardoor deze beïnvloed worden voor toekomstige verkoop.

 

Op een rijtje: Digital branding vs. Digital marketing

 

Digital branding Digital marketing
Speelt in op emoties Gebruikt overtuigingskracht en concrete unique selling points
Focust op de lange termijn Focust op de korte termijn
Spreekt een brede doelgroep aan Spreekt een specifieke doelgroep aan
Beïnvloed toekomstige verkoop Zorgt voor directe sales
Bouwt aan merkwaarde Gebruikt merkwaarde

 

Best practices van digital branding

Ben je al overtuigd van digital branding en wil je hier direct mee aan de slag? Er zijn heel veel mogelijkheden om te starten. Om je wat houvast te geven, hieronder enkele best practices.

Meetbaar maken
Maak digital branding meetbaar door lange termijn doelstellingen en KPI’s te bepalen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan groei van: zoekvolume op merknaam, website verkeer, social following en online reputatie. Deze doelen helpen je een plan te maken van wat je allemaal moet doen. Ook helpen ze je terug te blikken en te evalueren of je aanpak succesvol was.

Multichannel inzetten
Beperk je niet tot 1 kanaal. Elke doelgroep is verspreid over meerdere digitale kanalen zoals YouTube, Instagram, webpagina’s en misschien zelfs digital audio (o.a. Spotify). Zorg voor meer impact en een groter bereik door verschillende digitale kanalen te gebruiken als podium voor jouw merk.

Ga voor herkenbaarheid
Het uitdragen van een duidelijk verhaal over waar je bedrijf voor staat zorgt voor herkenbaarheid. Hiervoor goede communicatie visies opstellen zorgt dat jij jouw unieke aanpak vindt en dat zie je natuurlijk terug in de herkenbaarheid van jouw merk. Ten tweede zorgt de kracht van herhaling, overkoepelende communicatie over alle kanalen hier ook voor. Denk hierbij aan de website, social media, de search campagnes en ook alle offlinecommunicatie.

Vergeet je latente doelgroep niet
Lange termijn groei realiseer door aan je naamsbekendheid te bouwen onder doelgroepen die nog niet direct bekend zijn met jouw oplossingen.

Investeer in zichtbaarheid
Voor digital marketing zijn ROI, ROAS, CPL, CPA, Leads en aankopen allemaal belangrijke korte termijn en meetbare factoren. De doelstelling voor digital branding (soms ook upper funnel marketing genoemd) is niet het realiseren van leads of sales maar het laden van jouw merkwaarden. Dat betekent dat jij zorg dat jouw uitingen en alles wat je doet écht uitdraagt waar jij voor staat. Focus daarom bij digital branding op bereik, vertoningen of frequentie als KPI’s.

Maak impact met de juiste content
Een verhaal komt beter over door animatie, beeld en geluid. En al jouw content is een manier om te laten zien wie je bent. Fris en modern ziet er natuurlijk anders uit dan zakelijk en professioneel. En dat verschil lees je ook terug in teksten. Houd hier dus rekening mee tijdens  het ontwikkelen van materialen.

Breng je targeting op orde
Dankzij digitale innovaties is het mogelijk om jouw doelgroep specifiek te targetten. In plaats van een billboard langs de A10 of een flyer door de deur kan je je boodschap specificeren voor een bepaald platform (Pinterest) of direct zichtbaar zijn tussen de shoppende mensen (Digital out of home). Investeer dus tijd om uit te zoeken waar jij precies wie wil targetten.

 

Aan de slag met digital branding?

Digital branding levert je op de lange termijn een doelgroep op die jouw merk kent en vertrouwt. Wil je daarmee aan de slag en ben je benieuwd of er voor jouw merk (nog meer) winst valt te behalen als het gaat om digital branding? Dan help ik je graag! Je kan contact opnemen via florien@netprofiler.nl of +31203459488.

Klaar om te groeien?

Wij staan voor je klaar! Of je nou gewoon wil sparren, wat informatie wil inwinnen of meteen wil praten over samenwerken, wij staan voor je klaar en komen graag met je in contact.