Hoe verleid ik net als Adidas, Nutella en Spotify mijn publiek met influencers?

In: Netprofiler, Social

Social media is overal en continu. Van Facebook tot Instagram en van Twitter tot YouTube, per dag brengen we met elkaar aardig wat tijd door op sociale media. De meeste bedrijven hebben een eigen pagina op deze platformen, maar er zit ook een flinke advertentiemarkt achter. Sociale media is tegenwoordig een op zichzelf staande mini-economie waar vraag en aanbod samenkomt.

Tribe, een snelgroeiende Australische start-up, speelt daar slim op in. Het klassieke model van online adverteren is succesvol, maar er zijn tegenwoordig genoeg andere (betaalde) mogelijkheden om jouw doelgroep slim en doeltreffend te bereiken. Het betalen van influencers om jouw merk of product te promoten, bijvoorbeeld. Tribe omschrijft zichzelf als een marktplaats waar bedrijven en influencers samenkomen en elkaar kunnen vinden. Het idee is simpel, het werkt gemakkelijk en kan bijzonder doeltreffend zijn. Misschien is het ook interessant voor jouw bedrijf of merk.

Hoe werkt het?

  1. Bedrijven schrijven een zogenoemde ‘briefing’ aan alle micro-influencers die zich bij Tribe hebben aangemeld. Zo’n briefing moet influencers duidelijke richtlijnen geven waar een eventuele post aan moet voldoen. Het bedrijf creëert snel een moodboard waar bijvoorbeeld de gewenste kleur en stijl duidelijk worden, omschrijft het product, de boodschap, zet eventueel de hashtags die gebruikt moeten worden erbij en bepaalt de call to action.
Briefing maken Tribe

2. Influencers zien de briefing en maken een voorbeeld-post voor op de verschillende sociale media. Het betreffende product moeten ze zelf aanschaffen, de foto maken ze zelf, hun invulling qua tekst en karakter is afhankelijk van hun eigen creativiteit. Afhankelijk van het aantal volgers dat een influencer heeft, bepaalt hij of zij de prijs per post.

Submitting content at Tribe

3. Met één druk op de knop bepaalt het bedrijf welke posts van welke influencers ze gepubliceerd willen zien. Ook zien ze uiteraard hoeveel volgers iemand heeft, hoeveel interactie er doorgaans is en hoe het exacte kostenplaatje er uit ziet. Ben je akkoord en enthousiast? Dan klik je op goedkeuren. Publicatie vindt vervolgens automatisch en plaats en als influencer krijg je binnen 48 uur uitbetaald.

Approve-or-decline at Tribe

Kopiëren van een lifestyle

Influencersmarketing neemt toe en wordt steeds belangrijker. Dat verbaast mij niet. Marketing verschuift steeds meer richting storytelling. Consumenten zijn steeds wantrouwender ten opzichte van merken en bedrijven, en dus worden gebruikerservaringen van mensen in de eigen kring en sociale netwerk steeds belangrijker. Influencers voelen als een onderdeel van ons netwerk, omdat we via de sociale kanalen een inkijkje krijgen in hun leven. Ze voelen vertrouwd, ze voelen dichtbij. Wie vertelt het verhaal beter dan zij? Wie kent zijn of haar doelgroep beter? Juist, niemand.

De grote sterren, maar ook de micro-influencers die zich bij Tribe kunnen aanmelden, delen hun leven met de duizenden of miljoenen volgers die ze hebben. Vroeger was influencersmarketing platter dan nu. Bjorn Borg verbond zijn naam aan een boxershort, de boxershort werd populair. Youp van ’t Hek zei in zijn Oudejaarsconference in 1989 “Buckler-drinkers, daar heb ik nou een hekel aan! Buckler-drinkers!” en de verkoop kelderde dramatisch. Nu willen we mijns inziens onderdeel zijn van iemands lifestyle. Het verhaal dat iemand online vertelt, spreekt tot de verbeelding. We willen heimelijk onderdeel zijn van dat leven of een deel ervan kopiëren. Door dezelfde schoenen te kopen, ook Nutella bij het ontbijt op de wafel te smeren of de Discover Weekly afspeellijst van Spotify te luisteren tijdens het sporten hopen we dat ons eigen leven meer gaat lijken op het droomleven van de influencer.

Tribe success Nutella

Is het iets voor mij?

Met influencersmarketing bereik je je volgers en doelgroep op een gecontroleerde manier. Het mooie is dat je zeker weet dat de betreffende influencer ook een influencer wil blijven. Dat betekent dat hij of zij altijd denkt vanuit de volgers en dus echt probeert de post zoveel mogelijk op hen te laten aansluiten. In het geval van Tribe wordt ook verwacht dat de influencer het betreffende product bijvoorbeeld zelf koopt. Dus Nutella promoten? Er komt geen gratis pot jouw kant op. Als je al niet bereid bent die investering te doen, dan is de post nooit overtuigend. Dat vind ik slim aan Tribe. Je zorgt voor een stukje eigenaarschap, aan beide kanten van de marktplaats. Voor je het weet stroomt je Tribe-inbox binnen met mooie, creatieve en altijd unieke posts met jouw product.

Tribe inbox stroomt binnen

Maar is het nou iets voor mij…

  • Enkel en alleen als er een strategie achter zit.
    Wie wil je aanspreken? Waarom op deze manier? Wat doe ik op de lange termijn? Een Instagram Take Over kan bijvoorbeeld goed werken, maar doe het wel vanuit een vooraf bepaalde strategie. Je kunt best kiezen voor verschillende influencers, maar zorg er wel voor dat ze op elkaar aansluiten of dat ze elkaar versterken bij het uitdragen van jouw boodschap en merkkarakter. Denk ook eens aan een ambassadeur van je merk op de lange termijn.
  • Online zichtbaarheid vergroten
    Alles is online. Online is alles. Zo simpel is het. Maar je online zichtbaarheid vergroten of verbeteren is echt niet zo gemakkelijk als dat het soms lijkt kijkende naar de grote corporates. Influencersmarketing is er ook voor kleinere merken en kan ook dan heel goed werken. Wil je meer volgers en meer online te zien zijn, overweeg dit dan zeker.
  • Positionering en merkvoorkeur
    Wil je de top of mind-positie verovereren ten opzichte van je concurrenten of je positie in de markt verschuiven? Dit is de perfecte mogelijkheid. Dankzij de moodboards, de aangegeven call to action en je eigen selectie van influencers kun je jouw bericht en product of merk precies in de richting duwen die je wenst.
  • Lancering nieuw product
    Een shot aan positieve aandacht en een beeldverhaal dat direct het juiste gevoel oproept bij dat nieuwe product dat je lanceert, dat kan met influencersmarketing op social media. De posts geven je product karakter en liften het van een statisch product naar een dynamisch onderdeel van een wenselijke lifestyle. En dat wil je!